sushi-zdravoslovno

Сушито – забравената здравословна храна

Пълно с прясна риба, хрупкави зеленчуци и богат на фибри ориз, сушито може да бъде пълно с полезни хранителни вещества, сто процента здравословна храна.

sushi-hapkiНо с една грешна стъпка обаче – прибавянето на така обичаната от нас, българите, сол, мазнини (съответно калории), то може да се превърне в това, което никога не е било – нездравословно.

С настоящата статия ще научите какво прави сушито здравословно, за да сте уверени, че вашето меню от Япония е точно такова, каквото трябва да бъде.

Винаги имайте  предвид калориите.

Някои традиционни суши ролца направени от сурова риба, зеленчуци, ориз и нори – което е вид водорасло, са бедни на калории. Например, ролце, което съдържа сьомга и краставица съдържа само 231 калории (една филия хляб, за сравнение е 80, а един шоколад – малко над 500), в които има само 4 грама мазнини, докато ако опитате такова със скумрия, може да сведете мазнините само до две. Е, ако това не е здравословно?!

Ролце от скариди пък може да ви предостави 199 калории и нула грама мазнини.

Ако желаете да сведете мазнините, а и протеините до нула, започнете да замествате и да премахвате съставки – като рибата. С това може да сведете калориите до 170. Парче нигири, което има ориз, съдържа само 35 калории, ако го ядете с риба тон. Избягвайте темпурата, или пърженото суши, както и лютите сосове, които са направени с майонеза, тъй като те увеличават калориите. И няма да е вече нискокалорично и здравословно.

Дори „опаковката” на сушито може да е здравословна.

Норито, което вече споменахме, е крайъгълен камък в кухнята на Япония. Има си добра причина. То е много бедно на калории, ала е пълно с витамини като А, Б-6, C, както и вещества като йод.  В добавка, в публикуван през 2011 година доклад в „Журнал на земеделската и хранителна химия” счита, че протеините, които се съдържат в норите може да намалят кръвното налягане и да подобрят сърдечната дейност.

Друга важна здравословна храна в сушито, разбира се, е рибата.

В сьомгата, например, има големи количества омега -3 и омега – 6 мастни киселини, витамин D, както и селен, който е особено полезен за паметта. Според последни проучвания, той понижава и риска от рак.

sushi-avokadoСъс зеленчуците, сушито става даже още по-здравословна храна.
Авокадото, което се съдържа в ролцата Калифорния, е особено полезен източник на мазнини, които са добри за тялото.  То също увеличава приемането на фибри, ако е комбинирано с кафяв ориз.

С малко уасаби пък ще може да поемете необходимата Ви доза антиоксиданти, а прибавеният джинджифил има антимикробно действие и стимулира имунната система, факт, който би Ви бил особено полезен през предстоящите зимни месеци.