siomga-norvegia

Как загиващата рибна индустрия в Норвегия убеди японците да прибавят сьомга към сушито си

На света съществуват доста истории как една култура прегръща най-доброто от друга и го включва в себе си. Например как майсенските майстори на порцелан взимат най-добрите техники от Китай при изработката на прочутата керамика или как британецът Робърт Форчън изнася нелегално няколко китайски чаеви растения, за да създаде най-добрите плантации в Индия.

Взаимоотношенията на Норвегия и Япония

Една от тях, която е много по-непозната, а всъщност създава един емблематичен образ, е тази, в която Норвегия убеждава японците да обикнат суши от сьомга, докато преди е било нечувано дори в Страната на изгряващото слънце да се яде сурова сьомга. Зnorvegia-yaponiaапитани дали биха яли сьомга, прочути готвачи от Япония, приготвящи даже прочутите отровни риби „ ичурин”, биха се засмели. И това схващане не е чак толкова причудливо.

Допреди 30 години сьомгата е била риба, която просто не е консумирана сурова. Докато една група не разработва план, с който да промени даже историята на света. През 80-те години на XX век, Норвегия е имала един необичаен и странен на пръв поглед проблем – страната е улавяла прекалено много сьомга.

Бьорн Ейрик Олсен – човекът, който променя историятаBJORN EIRIK OLSEN

И страната наема човек на име да се справи с този проблем. В началото той си мислел: „ О,няма проблем”.  И отива в Токио на среща с най-големите имена в японската рибна индустрия и кухня за да им представи той, норвежецът, суши със сьомга.

„Те ми казаха, че е невъзможно. Японците не ядели ролца със сьомга. Просто не било вкусно. Цветът, също, не бил подходящ, ролцето трябвало да изглежда по-червено. И освен това – миришело. Въобще цялата идея не била подходяща” – спомня си Олсен.

Най-общо казано, хората в Япония считали идеята на Олсен за противна и отблъскваща за потребителите.  И това било не само най-голямото предизвикателство за него в живота му, но може би и най-голямото предизвикателство, пред което човек се е изправял в историята-да промени възгледите на цяла една страна. Понеже сьомгата в Япония има паразити, а тази в Норвегия – не. Но и пускането на реклама, в която главното достойнство на рибата е , че няма такива, също не върви. Вместо това, Бьорн пуска реклами, които се фокусират върху чистотата на норвежките крайбрежни води. Но това не сработва. А индустрията в Норвегия изпада в още по-голяма рецесия и хиляди рибарски семейства очакват неговото решение.

Решението, което помага на Норвегия

А междувременно – фризерите се пълнят с хиляди тонове и тонове риба. Натискът върху него бил огромен. Ала той не се отказал. Понеже знаел, че се нуждае от само една голяма продажба. Тогава той намерил компания, която носела името „Нуши Рей”, която била в бизнеса със замразени храни и им предложил да им продаде 5000 тона замразена сьомга на много по-ниски цени, стига само компанията да ги продава  за суши. И останалото е история.

Щом японска компания решила да продава сьомга за ролца за суши, останалото било лесно. Сьомгата постепенно завладяла Япония. Особено в евтините суши ресторанти, в които храната обикаля около клиентите на конвейерна лента. Според Бьорн не само Норвегия помогнала на Япония. Било и обратното.

Така и днес сьомгата помага сушито да е обичано по този начин из света.

Както казахме – освен, че има страхотен вкус, сьомгата е една от най-полезните риби поради своите Омега 3 киселини.

FB Instagram