bremennost-sushi-hapki

Бременност и суши – могат ли да бъдат съвместявани

В редица западни медицински издания, както и разбира се, обществото, в продължение на дълги години, над тридесет (за да бъдем точни), е дискутирало доколко е полезно бременните жени да се хранят със сурова риба, както и разбира се  и със суши.

bremennost-sushi-momicheПрез този период, който доста наподобява сегашната ситуация в България – сушито се е считало за храна, която е консумирана от богатите и/или хранителните „фундаменталисти”, които считат, че всяка хапка по своему трябва да е специална.

Ала въпреки това, всяка жена, която е очаквала дете в близкото деветмесечно бъдеще, е била съветвана да избягва по всякакъв начин суши и то не от близки – всезнаещи роднини, а от квалифицирани медицински лица.

Рискове при бременност

Главният риск, който те им посочвали, е  че в някои видове морска храна има повишени нива на живак, както, и разбира се, неминуем увеличен риск от излагане на болестотворни бактерии (както и последяващото използване на антибиотици за тяхното третиране), както и по-лесното и по-тежко хранително отравяне при неспазването на сроковете на годност.

Дори Американската агенция за опазване на околната среда предупреждавала, че: „ Излагането на утробата на майката на живак чрез консумацията на морска храна може да увреди бъдещото развитие на детето и по-специално неговия мозък и нервна система, включително неговото когнитивно мислене, памет, внимание, език и фини моторни движения”.

Но последни изследвания, който са публикувани в Американския журнал по клинична хранене сочат, че тези опасения може да са преувеличени.

Учените потвърждават, че поемането на повече живак е действително опасно. Ала микроелементите, които се крият в сушито – Омега 3 мастни киселини, както и редица други са повече от важни за нормалното развитие на майката, така и на бъдещото новородено.

Изследванията показват още повече, че няма пряка релация между консумацията на морска храна и всякакви бъдещи медицински проблеми.

Но разбира се, както и във всяко нещо, и тук не бива да се прекалява.

Избирайте суши с ниско съдържание на живак докато сте бременни

Трябва да се наблягат на такава риба и съответно на такива видове суши, в които има морска храна, известна с ниските си нива на живак като скариди, сьомга и краб.

Препоръчителната доза, която специалистите препоръчват в изследването е две-три ястия с риба през седмицата.

Разбира се, тази доза може да варира и не бива да изключва разнообразното хранене с други хранителни продукти, както тя неминуемо трябва да се съобразява със съществуващи хронични заболявания.

И както в по-предишни статии, ние препоръчваме разнообразяването на рецептите със суши, включването на т.нар. плодови или „frushi” сушита.

По този начин, в менюто могат да бъдат включени доста видове плодове, които да задоволят увеличения апетит на майката за сладки изделия, което знаем, вече доста често изобилстват с хидрогенирани масла, изкуствени аромати и оцветители.

FB Instagram